Off White Blog
Scallywag, Lucky, FreeFire blandt vinderne i RHKYC Nha Trang Rally

April 15, 2024

Det blev faktureret som en kamp for trimaranerne, og det beviste netop det som den Hong Kong-ejede Orma 60 SHK Scallywag / Fuku slå besøget Maserati Multi70 fra Italien til multihull line hædersbevisning i det indviende Royal Hong Kong Yacht Club Nha Trang Rally. Dog var den 'nye' begivenhed så meget mere end multihull-showdown.

Den Hong Kong-ejede Orma 60 SHK Scallywag / Fuku i starten af ​​Royal Hong Kong Yacht Club Nha Trang Rally; Alle fotos: RHKYC / Guy Nowell

Begivenheden - specifikt navn og bane - blev oprettet ved sent varsel for at erstatte Hong Kong til Vietnam Race, den toårige afslutning på den årlige China Coast Race Week. På grund af et kursusændringsforslag i Nha Trang, blev begivenheden omdøbt til at beskytte integriteten og raceoptegnelserne for Hong Kong til Vietnam Race, men indeholdt dog de originale ni poster.

Den 16. oktober, den anden af ​​to dage med start i Hong Kong, blev starttidspunktet justeret til 15:10 HKT, efter at løbsledelsesholdet offentliggjorde en revideret kursus sent på morgenen, inklusive en yderligere ekskluderingszone nær øst for Quoy Nhon i Vietnam og et nyt slutpunkt.

Syv yachter startede i en østlig brise på 12 knob, næsten 28 timer efter IRC Racer 2 yachter jinn og Lion Rock var rejst. (De to starter var overvejende en sikkerhedsforanstaltning for at sikre, at de større både kom op efter den mindre flåde til støtte, hvis nødvendigt.)

Sam Chan's TP52 FreeFire startede hurtigt, selvom Scallywag, ledet af Den australske skipper David Witt overhørte snart hende og førte flåden til at rydde Lei Yue Mun Gap først.

Den anden, der passerede, var den amerikanskejede Maxi 72 Heldig efterfulgt af Maserati, med den italienske skipper Giovanni Soldini og hans team tvunget til at tackle et par gange på grund af kommerciel trafik i havnen. Resten af ​​flåden rensede derefter kløften og fortsatte forbi Shek O Rock og ude af syne mod syd.

Maserati Multi70, afbildet ved Lei Yue Mun, blev holdt op nær slutningen af ​​løbet

Maserati Multi70, afbildet ved Lei Yue Mun, blev holdt op i slutningen af ​​Nha Trang

17:00 HKT, Scallywag sejlede med 17,7 knob VMG og 2nm foran Maserati, der var 16,4 knob og havde trukket 8 nm væk Heldig, favorit til monohull line hædersbevisninger. Begge trimaraner havde en vild tur, hvor de kørte ned i det sydkinesiske hav før Scallywag sejlede ind i Nha Trang i en forløbet tid på 30 timer 9 min. 27 sek. og ankom kl. 21:19 HKT den 17. oktober.

”Jeg bliver for gammel til det,” sagde Witt. ”Det var meget vådt, meget trættende og hårdt arbejde, men vi fik resultatet til sidst. Det var et rigtig godt løb med Maserati. Vi måtte tage et par beslutninger i sidste ende, men vi fik det rigtigt. Alle er sikre, og båden er i ét stykke. ”

Scallywag navigator Trystan Seal tilføjede: ”Jeg tror, ​​at heldet spillede på vores side, helt sikkert, men vi spillede også skiftet rigtig godt. Vi læste hvad der var foran os og kom ud på toppen. ”

Maserati krydsede målstregen kl. 22:57 HKT, 1 time 38 minutter bagpå Scallywag. ”Det var en meget flot rally indtil ankomst,” sagde Soldini. ”Natten var meget våd, meget vind, meget fart, og det lykkedes os at få os selv i en god position og havde et stort, hårdt kæmpet løb.

”Vi troede, at vi allerede havde vundet. Da vi ankom ca. 40 nm fra Nha Trang, havde vi dog adskillige squalls, hvoraf den sidste var enorm, hvilket efterlod os uden vind overhovedet i to timer. ”

Amerikanske Maxi 72 Lucky vandt monohull-linjen i 41 timer og 30 minutter 10 sek

Amerikanske skipper Bryon Ehrhart var henrykt over, da hans 72ft Heldig, IRC Racing 0-vinder i 2013 Hong Kong til Vietnam Race, ankom den 18. oktober kl. 8:40 HKT for at tage monohull line-hædersbevisning i en forløbet tid på 41 timer og 30 minutter 10 sek.

”Rallyet var fantastisk. God brise hele vejen igennem, kraftige bølgeforhold, ”sagde Ehrhart. ”Vores berøvede sejlplan var at forblive i rækkefølge med bølgesættet. Det var en meget vanskelig søtilstand, og alle presterede rigtig godt. ”

Næste over linjen var Sam Chan's FreeFire kl. 15:37 HKT i en korrigeret forløbet tid på 66t 22m7s, nudging Heldig ude af strid om at vinde IRC Racer 0 og IRC Overall. FreeFire blev senere bekræftet som IRC-sammenlagtvinder, da Joachim Isler og Andrew Taylor's Mills 41 Baghold - den eneste båd, der kunne slå FreeFire - var den sidste båd til at sejle ind i Nha Trang kl. 22:40 HKT og vandt IRC Racer 1.

Russ Parker, FreeFire'S Skipper, sagde: “Det var vådt, meget vådt, men hurtigt. Det var vores hurtigste tid nogensinde til Nha Trang og et fantastisk resultat. Vi værdsætter virkelig det fremragende arbejde fra RHKYC for at navigere i nogle alvorlige forhindringer den 11. time og holde begivenheden på. Desværre kunne Sam ikke klare det med os denne gang, men besætningen vil gerne takke en stor tak til ham for at have givet os en så stor båd og mulighed. ”

Fraktet af Russ Parker blev FreeFire bekræftet i Nha Trang som IRC-vinder

Geoff Hill's Santa Cruz 72 Antipodes sejlede en korrigeret forløbet tid på 68 timer 33 min. 1 sek. og tog tredje i IRC Racer 0.

”Dette er den bedste begivenhed i Asien,” sagde Hill. ”Vi havde en fantastisk tid og gjorde det på knap 50 timer og havde en tophastighed på 31 knob, hvilket ikke er så dårligt for en 30 år gammel båd.”

Minutter efter Antipodes krydsede mål, Nicolas Cohen-Addads J122e jinn krydsede linjen for at løfte pokalen i hendes afdeling.

”Det var et godt rally, men det var uslebne, især de første 20 timer,” sagde Cohen-Addad. ”Vi havde 32-33 knob nedvindhastighed med 5-6 m dønninger. For to af vores besætning var det deres første oplevelse, virkelig, og de var lidt rystede.

”Vi mistede tre spinnakere. Der var for meget vind, så de sprængte. Vi blev fanget i en labyrint af fiskenet, var nødt til at udføre nødstikker og gybes, og det var sådan vi sprængte A2. Vi havde det sjovt!"

Geoff Hill, skipper på Santa Cruz 72 Antipodes, sagde: ”Dette er den bedste begivenhed i Asien. Vi havde en tophastighed på 31 knob, hvilket ikke er så dårligt for en 30 år gammel båd ”

Geoff Hill, skipper på Santa Cruz 72 Antipodes, sagde: ”Dette er den bedste begivenhed i Asien. Vi havde en tophastighed på 31 knob, hvilket ikke er så dårligt for en 30-årig båd ”

Tidligere, Zanzibar fra Singapore var pensioneret på grund af rigskader mens Lion Rock trak sig tilbage kun mindre end 1 nm fra målstregen på grund af manglende vind.

Arrangementet afsluttede China Coast Race Week, der startede med den tre-dages China Coast Regatta, skønt racing på dag to blev aflyst på grund af mangel på vind.

I IRC Racer 0, Shawn Kang's Ker 46+ Alpha + tog to sejre den sidste dag for at afslutte et point foran FreeFire, mens Yuye Yan'sSeawolf sluttede foran sin hovedkonkurrent Mandrake III i IRC Racer 1.

Herman Wong'sKiasu klarede sig godt i det sidste ø-race for at vinde IRC Racer 2 med et point fra Noel Chan og Denis Ma'sRampage, med Nick Southward'sWhisky Jack kantning af Han Han Chung'sDexter II ved et punkt til top IRC Racer 3.

I HKPN, Thomas Wong og Patrick Kwan'sDing Dong tog to kugler den sidste dag og vandt divisionen, mens Peter Churchouse var Måneblå 2vandt IRC Premier Cruising.