Off White Blog
Ekspedition ombord på superyachten

Ekspedition ombord på superyachten "Latitude", der udforsker det norske arktiske område

April 30, 2024

Efter to sammenhængende passager gennem den berømte nordvestpassage i 2014 og 2015, blev jeg helt fascineret af de arktiske regioners vidunder. Jeg havde kun hørt om Svalbard-øhavet, men jo mere jeg læste og lærte om det, jo mere blev jeg fast besluttet på at tilbringe mindst en sommer mere i arktis, men denne gang den norske arktiske.

Vi gik om bord på Latitude den 8. juli 2016 i Stockholm, Sverige, og efter et kort krydstogt til København, hvor vi hentede et par gæster, kørte vi til Bergen i det sydvestlige Norge. Fra Bergen tog vi resten af ​​juli måned for langsomt at krydse op ad vestkysten af ​​Norge og udforske fjorde som Geirangerfjorden og Trollfjorden, gennem Lofoten, der er kendt for sit karakteristiske landskab med dramatiske bjerge, der fører ned til beskyttede bugter , og op til Tromsø i Nord-Norge. Tromsø er kendt som det kulturelle knudepunkt over polcirklen og er en populær destination for at se nordlyset.

Efter et par dage i Tromsø tog vi afsted for at krydse det nordlige Ocean til Svalbard-øhavet, også kendt som Spitzbergen. På vej til Svalbard stoppede vi ved en lille ø kaldet Bjørnøya, også kendt som Bear Island. Bjørnøya er en naturlig fuglereservat med høje klipper, hvor du kan finde hekkende kolonier af Auks, sortbenede Kittwakes, guillemotter og lunde. Bjørnøya besøges sjældent, hvis nogensinde, af passerende skibe, og der er ingen turistture til Bjørnøya. Vi fandt dog resterne af en russisk fiskerbåd, hvis besætning havde feste, blev beruset og grundede deres båd, som nu er en permanent del af øen.

Efter et to-dages stop i Bjørnøya, hovedsageligt på grund af vejr, tog vi afsted til Svalbard og dens hovedby Longyearbyen, hvor vi ankom 3. august. Longyearbyen betragtes som hovedstaden på Svalbard, og med en befolkning på lidt over 2.000, er bestemt aktivitetscentret i øhavet. Der er museer, god shopping, gallerier og en god infrastruktur til støtte for turistaktiviteter. Det er ganske bemærkelsesværdigt i betragtning af befolkningsstørrelsen. Der er endda en Michelin-stjerne restaurant og en pub, der vurderes til at have den 6. bedste bar i verden! Højsæsonen skal se mange turister.

Nogle uger før vi kom dertil, havde vi kontaktet Jason Roberts, der er hjemmehørende fra Svalbard, og som har arbejdet med Sir David Attenborough i de sidste 30 år for at producere dokumentarer som Frozen Planet, Human Planet osv. Jason var mest hjælpsom og foreslog, at vi ville tage en af ​​hans kolleger, Einaar, en ung nordmann, med til turen. Dette var den bedste beslutning, vi nogensinde har taget, fordi Einaar's viden om øgruppen og dens vilde dyr var uundværlig. Som en ekstra bonus havde han en dejlig personlighed og kom sammen med alle ombord. For alle, der planlægger at besøge Arktis, vil jeg varmt anbefale at komme i kontakt med Jason Roberts Productions på Svalbard.

Vi havde nogle gæster, der måtte forlade os den 9. august, så vi opdelte krydstogtplanen i to dele. Den første var et fem-dages krydstogt op på øhavskystens vestkyst og tilbage til Longyearbyen. Den anden var en 17-dages mod uret omskærmning af hele øhavet, inklusive en sidetur til en meget sjældent besøg (vi fik at vide, at vi var den tredje båd, der nogensinde har besøgt) øen kaldet Kvitøya og et kort besøg op til den arktiske is pak nord for 81 grader nord breddegrad.

Den første dag tog os til Krossfjord i den nordvestlige Spitzbergen National Park. Krossfjorden er 30 km lang med forskellige grene, spektakulær natur med adskillige gletsjere og mange attraktive udflugtssteder. Vi tilbragte dagen med at udforske forskellige tilstødende fjorde, Möllerfjorden, Mayerbukta og lykkedes endda at klatre op på et isbjerge, der svævede i Fjortende-grenen.

Fra Krossfjorden kørte vi til Magdalenefjord, der skærer ca. 10 km lige ind til kysten. Denne fjord er generelt tilgængelig året rundt og var populær blandt hvalfangere i 1600-tallet. Det har en bugt, Trinityhamna, beskyttet af Gravneset-halvøen, som giver et godt husly til besøgende skibe. I 1977 blev en østrigsk bjergbestiger dræbt af en isbjørn i Magdalenefjord, og det var her vi også så en stor mandlig isbjørn, som helt klart hvilede på sin rejse mod nord, hvor isposen var forsvundet til. Vi tog en tur i budet til Amsterdamøya, opkaldt efter de hollandske hvalfangere, hvor vi så en stor gruppe af hvalross solde sig selv.

Det næste stop var Raudfjorden, den første fjord mod øst, når du følger Spitzbergens nordkyst fra det vestlige hjørne. Den er ca. 20 km lang med et antal sidebugter med kalvende gletsjere og lavt vand. Vi tog budet og landede ved Alichamna, hvor vi vandrede i ca. 14 km over meget klippefyldt terræn til den anden side af fjorden, hvor vi tændte et enormt bål med drivved, før budet kom rundt og hentede os. Alle sov meget godt den nat!

Den 7. august tog vi til Trygghamna og tog budet til Alkepynten med dets spektakulære 100 m høje klipper, ideelt til at hekke fuglekolonier. Vi gik der hen for at se, om vi kunne finde og fotografere den arktiske ræv, der var kendt for at blive hængende ved bunden af ​​klipperne for at fange alle unge guillemotter eller auker, der forsøger deres jomfruflyvning, men som ikke klarer at nå det så langt som havet!

Disse fugle giver rævene den sidste chance for at stage noget mad om vinteren.Desværre så vi ikke ræv den dag, selvom vi løb ind i ganske mange rensdyr.

Den sidste dag, inden vi vendte tilbage til Longyearbyen for at droppe nogle afgangsgæster, stoppede vi ved Pyramiden, en øde by, der oprindeligt blev bygget af russerne til en kulminedrift. Da kulminedrift blev uøkonomisk, forlod de simpelthen denne by i 1998, og den står nu som en spøgelsesby, men med et driftshotel med seks russere, der bor der. Vi gik faktisk og spiste en drink russisk vodka i baren. Fra Pyramiden besøgte vi en nærliggende gletsjer, hvor vi var i stand til at klatre op og gå gennem gletsjernes krop i en smeltevandskanal. Det er en ganske unik oplevelse, da man er omgivet af en isblå tunnel med isis. Fra den anden side lykkedes det os at komme på toppen af ​​gletscheren, hvorfra vi fik nogle gode droneoptagelser og fotos.

Efter at vores gæster rejste den 9. august, forblev vi i Longyearbyen i et par dage, fordi vejret på øhavskysten af ​​øhavet, hvor vi var på vej, var blevet grimt. I Longyearbyen tog vi et par gåture, besøgte de arktiske museer, shoppede og prøvede alle deres restauranter.

Vi forlod Longyearbyen den 11. august kl. 19 og ankom til Bellesund kl. 01:30. Bellesund er indgangen til et fjordsystem med flere grene, der strækker sig op til 80 km inde i landet. Vi gik en lang vandretur til to jagthytter på Camp Milar. Dette var vores heldige dag for, ud over mange rensdyr og noget action med to spalter, der konstant angreb os og vores drone luftigt, løb vi også ind i en arktisk rævemoder med tre unger. Vi brugte flere timer på at fotografere dem både med vores kameraer og dronen.

Den 13. august kørte vi til Hornsund, den sydligste fjord af Svalbard-øhavet og nogle synes, den smukkeste. Det har otte store gletsjere med kalvende fronter støttet af nogle meget imponerende bjerge, inklusive Horsundtind, øhavets tredje højeste bjerg. Kombinationen af ​​toppe og gletschere giver nogle spektakulære landskaber. Vi tog vores bud og besøgte gletsjere i Bergerbukta, Brepollen og Storbreen og vandrede til en utrolig dannelse af klipper, der kun kan beskrives som en Arctic Stonehenge. Undervejs så vi mere rensdyr og en ræv.

Den næste dag planlagde vi at gå til øen Edgeøya, som har nogle fuglehekkeklipper, hvor isbjørne har været kendt for at klatre, når der er knap mad, for at spise æg og kyllinger fra rederne. Desværre var vejret dårligt, og vi ville ikke have fundet en sikker forankring ved Edgeøya, så vi sprang over det og fortsatte til Barentsøya og Dorstbukta, hvor vi så to isbjørne gå på kysten.

Et af de mest mindeværdige øjeblikke på turen var besøget i Viberbukta og turen gennem al brashisen til den massive Brassvell-gletscher, som er en del af et issystem bestående af 170 km isklipper. Det havde adskillige enorme vandfald, der kom fra toppen af ​​gletscheren, hvilket gjorde et virkelig uforglemmeligt syn.

Den 16. august begyndte vi at tage vej til “Den Hvide Ø”, Kvitøya, men undervejs besluttede vi at stoppe på den nordlige spids af Storøya. Disse to øer er de fjerneste punkter i øhavet, hvoraf Storøya, den mindre ø kun er 40 km2 i areal. Vi ankom kl. 21.30 og gik ud på en lille efterforskning med budet. Det viste sig, at det var meget betimeligt, fordi vi opdagede to isbjørne og en af ​​dem ganske tæt på nogle hvalrosser. Det var så interessant, at vi ikke vendte tilbage til Latitude før efter 3 am. Det var fordelen ved den døgnåbne sol, vi kunne gøre hvad vi ville, når som helst vi ville. Vi tilbragte en ekstra dag i Storoya før vi fortsatte til Kvitøya. Cirka 99 procent af Kvitøya, der er 700 kvadratkilometer stort, er dækket med en iskappe, og der er kun tre meget små dele, der er isfri. Vi tog vores første stop ved Andréeneset, et af de isfri punkter, men der var for meget opsvulmning, og selvom vi så nogle hvalrosser og en død isbjørn, flyttede vi videre til den nordøstlige ende af øen til Kræmerpynten, hvor vi tilbragte to dage.

Mens vi var på Kvitøya, gjorde vi en hel del vandreture og udforske med budet. Der var masser af is i vandet og mange hvalrossmødre med deres små babyer. Vi så også fire isbjørne (hvoraf to forfulgte os, da vi vandrede på gletsjeren!) Og også tre døde isbjørne. Bjørnerne døde enten af ​​sult eller måske af kvæstelser, der blev påført under forsøg på at angribe hvalrosserne. Hvalrossmødre med unge kan være meget farlige og vil angribe og sår eller dræbe isbjørne. Ved afslutningen af ​​en vandretur, da vi gik lige op til toppen af ​​gletsjeren, kom vi ned til et af de isfrie områder på Kvitøya og tændte et bål. Det var så dejligt og varmt med en blå himmel, at vi besluttede at have en grillmiddag ved bålet. Kokken tog jolle med at gå tilbage til Latitude for at få mad og forsyninger, og mens vi ventede på ham, dukkede en stor mandlig isbjørn op ganske tæt på os. Han kom tilsyneladende ud af vandet på den anden side, hvor han sandsynligvis havde forsøgt at jage efter hvalross eller sæler. Han blev ret nysgerrig og begyndte at henvende sig til os, så vi måtte opgive vores planer for grillmiddagen. Han gav nogle meget pæne fotomuligheder i løbet af den næste time eller så, og så vendte vi tilbage til Latitude, da han klatrede op på gletsjeren på næsten nøjagtigt den samme sti, som vi havde taget nedad. Kvitøya var helt klart højdepunktet på turen, og vi var ked af at forlade den, men vejret begyndte at ændre sig, og vi ville se, om vi kunne nå det op til den polære ishylde omkring hundrede miles nord for toppen af ​​Svalbard-øhavet.

Vi forlod Kvitøya den 20. august i tæt tåge og meget dårlig synlighed.Det var vanskeligt at gå på grund af tilstedeværelsen af ​​en masse is i vandet. Vi nåede den op til polarisen ca. 20 timer senere og tilbragte derefter to dage i isen. Det er umuligt at ankre der oppe, da vandet er for dybt, så vi udviklede en teknik, hvor vi simpelthen ville "feste" os til en stor isflade og derefter køre med den. Det lykkedes os endda at komme ud på en isflade og tage nogle billeder, mens pigerne knebede og to mennesker stod vagt med rifler i tilfælde af et isbjørnangreb !! Det var en helt fantastisk oplevelse.

Vi forlod ishylden den 23. august og krydstogter til Woodfjord-området og ind i Liefdefjorden, som er meget populær blandt besøgende på grund af dets ekstraordinære naturskønhed og mange udflugtsmuligheder. Efter forankring nær Sørdalsbukta besøgte vi Monaco-gletscheren og tog efter middagen budet til en ekstraordinær ”strand” under et enormt rødt bjerg. Vi lavede et bål og ristede marshmallows og så på de skiftende farver, da solen bevægede sig langsomt fra den ene side til den anden uden nogensinde at gå ned. Mens vi sad ved ilden, sprang en arktisk ræv hovedet op over stigningen, men var for genert til at komme nærmere. Duften af ​​maden var måske for meget for ham til ikke mindst at kigge efter. Dette bål under det røde bjerg var en anden af ​​de uforglemmelige begivenheder under turen!

Efter at have forladt Liefdefjord den 24. august løb vi ind i noget ret grovt hav og dårligt vejr, så vi dukkede ind og tog ly i Magdalenefjorden på vestkysten, hvor vi var gået på den første del af turen. Når vejret var forbedret, tog vi afsted og kørte videre til Ny Ålesund, en af ​​de bosættelser, der stadig bruges af forskningsstationer oprettet af mange lande, herunder Kina, Japan, Indien, Italien og koordineret af det norske polarinstitut. Ny Ålesund er det højeste punkt for menneskelig beboelse på jorden og er et af de vigtigste steder i udforskningen af ​​Nordpolen. I løbet af sommeren arbejder ca. 150 forskere fra forskellige lande der med at indsamle data om arktisk is og dyreliv. Den permanente befolkning er kun 40 mennesker, der opholder sig der året rundt.

Efter at have tilbragt lidt mere end en dag i Ny-Ålesund, tog vi omsider vej tilbage til Longyearbyen, meget opmærksomme på, at vi lige havde opnået det, som få har gjort før: en fuldstændig omgåelse af Svalbard-øhavet med et stop på Polar Ice-hylden . Latitude har nu været tættere på Nordpolen som enhver anden privat yacht. Da vi stoppede på isfladen, var vi 400 miles fra Nordpolen.

Denne artikel blev først offentliggjort i Yacht Style 37.

The Arctic Homecoming (April 2024).