Off White Blog
Solaris-ejer: Cynthia Wong sejlads til fritid og sport

Marts 31, 2024

Af hendes egen er optagelse Cynthia Wong ikke en typisk sejlbådejer. Som en asiatisk kvinde var hun bestemt i mindretal blandt skippere ved sidste års Solaris Cup på Sardinien.

Cynthia Wong på hendes Dehler 42, Daydream

Wong har skippet sejlbåde, siden hun købte en ikke-krøllet Archambault A35 racer-cruiser fra Frankrig, der gradvist blev udviklet til langt mere en racer end en cruiser.

Hendes familie støttede derefter købet af en mere cruisefokuseret Dehler 42 fra Hanse-værftet i Tyskland, med den Hong Kong-baserede mor til fire, der stadig formår at få nogle troværdige resultater på denne elegante yacht.

Wong indrømmer imidlertid, at hendes petite ramme kan virke imod hende i den fysiske verden af ​​korthåndssejlads, så har bestilt en Solaris 47 EZC - designet til let sejlads - der skal ankomme senere på året.

”Styrke er min største hindring i sejlads. Jeg har kun en elektrisk vinsj til halyard, og da jeg gennemførte mit enhåndsløb, havde jeg det efter hver tackning svært at lægge sig i jibben til maksimal trim, fordi jeg ikke har styrke nok til at slibe, ”indrømmer hun. ”Jeg er enten nødt til at lave vægttræning eller tage den lette vej ud med alle elektriske spil.”

Wongs beslutning om at bestille en fuldt automatiseret Solaris er muligvis den "lette udvej" med hendes egne ord, men hendes baggrund i sejlads tyder ikke på en svag viljenlighed.

Wong springer over Solaris One 44 GioiA i Solaris Cup 2018 i Italien

”Sejlads er en fornøjelse. Sejlads er for enhver, så længe de har modet til at lære noget nyt. Jeg siger ofte til mine dame venner, 'Se på mig. Jeg ser slet ikke stærk ud, og hvis jeg kan skippere en båd, kan du også ”. Det er alt sammen i sindet, ”siger hun.

”Der er intet at være bange for. Jeg har introduceret en ven, der ikke kan svømme til sejlads. Jeg sagde lige til hende, at hun altid skulle bære en redningsvest på dækket, indtil hun kan svømme. ”

LÆRENEM

Wong blev introduceret til vandsport i 2003, da hun startede med wakeboarding, efterfulgt af vandski og vågessurfing, men det var, da hun startede windsurfing i 2007, at hendes interesse for sejlads begyndte. To år senere købte hun en Hobie, hvorefter større sejlbåde fulgte.

”Jeg nød windsurfing og sejlads meget mere, fordi du er fri og ikke behøver at følge en hurtigbåd. Motorsport giver mig ikke den glæde, som sejlads har at byde på. ”

Wong begyndte at sejle alvorligt, efter at hun og nogle venner besluttede at købe en sejlbåd sammen for at sejle. Efter at have undersøgt og testet nogle både, søgte Wong derefter rådgivning fra sin egen familie, inden hun tog en endelig beslutning.

”Da jeg spurgte min mor, om jeg skulle vælge den hurtigere båd eller den med et pænere interiør, var hendes råd at købe den hurtigste båd med samme mængde penge, så vi købte en Archambault A35, selvom hun kun har en meget grundlæggende interiør. ”

Wong sejler hendes Archambault A35, Andiamo

Selvom yachten, Andiamo, var beregnet til sejlsport, endte Wong på tredjeplads i sit første løb, ABC (Aberdeen Boat Club) Opening Regatta, efter kun to måneder med båden.

Wong sagde, at hun følte sig godt tilpas med at springe over yachten 'inden for et par måneder' og hurtigt fik tillid, da hun og hendes team konkurrerede og vandt regelmæssigt, med A35 gradvist ændret til at blive mere af en racer.

”Selvom jeg mest er ved roret, har jeg lært ethvert job på båden, så jeg kan give ordrer til min besætning om, hvad de skal gøre for at få en båd til at sejle hurtigere.”

Da A35 blev en konkurrencedygtig båd, opfordrede Wongs familie hende til at købe en Dehler 42, en familie-cruiser i god størrelse, selvom racingbuggen igen lidt hurtigt efter Dag drøm ankom.

”Hun er let at kontrollere, og jeg kan sejle hende med en hånd. Jeg endte på tredjepladsen i et enhåndsløb med hende. ”

Wong er muligvis en dygtig og konkurrencedygtig sejler, men indrømmer, at der er et par aspekter af sejlsport, hun aldrig helt har mestret. ”Det vanskeligste ved at eje en båd er at håndtere motoren og elektronikken. Jeg har taget lektioner, men synes aldrig at være i stand til at mestre det! ”

SAMLING PÅ SYDSIDEN

Wong har fået enorm glæde ved at sejle, endda tilskynde venner, der ejer motorbåde til at skifte til sejlads “fordi det er meget mere miljøvenligt”.

”Jeg er virkelig glad for at vide, at mens jeg sejler, forurener jeg ikke, fordi jeg virkelig respekterer og plejer miljøet, især havet. Sejlbåde brænder lidt brændstof ved at komme ind og ud af lystbådehavne, men det er så vigtigt, at vi reducerer CO2-emissioner.

Som en asiatisk kvinde var Wong i mindretal blandt skippere på Solaris Cup

”I det sidste årti har jeg set Hongkongs farvande blive mere og mere forurenet. Plastforurening i havet øges dramatisk, så det er på tide, at vi alle begyndte at gøre, hvad der skal gøres for at reducere forurening og rydde op så meget som muligt. Vi har en pligt til at forlade en bedre verden for kommende generationer. ”

Hun sejler ofte rundt på den sydlige side af øen Hong Kong og får mest muligt ud af de mange øer og bugter, hvor hun kan forankre.

På hverdage tager hun ofte Dehler ud for at øve racekompetencer, herunder starter, tackling, jibing på gennaker, furling af dragen eller kode nul, mark afrunding, trimning og så videre.

Lørdage er ofte til racing, mens søndage er til at sejle med familien, inklusive hendes tre døtre og søn, hendes yngste, som alle sejler konkurrencedygtigt.

”Jeg kan godt lide friheden ved at eje en båd. Om morgenen, hvis der ikke er nok vind til at surfe, ringer jeg til min båddreng for at sige, at jeg skal sejle om 30 minutter, og båden er forberedt på, at jeg skal gå. Derefter kan jeg sejle en halv dag i nærheden, ”siger Wong, en dygtig pianospiller, der nyder at lytte til folk som Chopin, Mozart, Debussy, Beethoven og Schubert, mens de sejler.

”Hvis jeg er sammen med venner, kan jeg godt lide at tage dem med til frokost fra havet, enten på Lamma eller Po Toi, Cheung Chau eller Po Toi O. Jeg elsker bare lyden af ​​vinden og vandet og tilbringer tid med familie og venner. Jeg elsker også romantikken ved at sejle og lytte til smuk musik, mens jeg er på havet. ”

På grund af al sin kærlighed til at sejle har Wong haft et par frights på havet, inklusive sin "mest skræmmende episode", da hun, efter at sejle tilbage fra Sai Kung, så ud til at gå ned på Beaufort Island nær Stanley.

”Vi havde gennaker på, men vinden blev stærkere, så jeg besluttede at droppe dragen. Min besætning kunne ikke trække sokken, så vi måtte droppe uden sokken. På en eller anden måde gik dragen i vandet, og vi kunne ikke hente den med kun to af os om bord, ”husker hun.

”Vi var meget tæt på Beaufort. Jeg besluttede også at droppe storsejlet, så båden i det mindste kunne stoppe med at bevæge sig. Båden kørte mod Beaufort, men det lykkedes os bare at afslutte dragen i tide. ”

LETT SAMLING MED SOLARIS

I lyset af sådanne episoder er det desto mere forståeligt, at Wong har valgt den fuldautomatiske Solaris 47, EZC (Easy Sailing Concept) til sin næste yacht, da det vil fjerne meget af den stress og muskler, der kræves for at håndtere en sejlbåd.

Wong bemærkede først det avancerede italienske brand, da en Solaris One 48 dukkede op på den samme ponton som hendes egen yacht.

”Jeg spekulerede på, hvad denne smukke blå båd var,” sagde Wong, der foretog forespørgsler og fortsatte med at sejle 48-foden flere gange sammen med mærkets Asiens repræsentant, Enrico Zanella.

GioiA-besætningen inklusive Enrico Zanella (længst til venstre) nød deres tid på Sardinien og var en livlig tilstedeværelse på Yacht Club Porto Rotondo

GioiA-besætningen inklusive Enrico Zanella (helt til venstre) var en livlig tilstedeværelse på Yacht Club Porto Rotondo

Da hendes interesse for mærket og dets modeller steg, blev Wong inviteret til Italien sidste sommer for at udføre søforsøg i løbet af Solaris-dagene, der blev afholdt i det fantastiske Costa Smeralda-farvande ud for Sardinien.

Hun gennemførte derefter denne oplevelse i praksis på den efterfølgende to-dages Solaris Cup og sprang over af en Solaris One 44-model, støttet af en erfaren besætning, inklusive flere fra Hong Kong.

For sin egen valgte båd, bosatte hun sig på en Solaris 47, der kaldes en hurtig krydser Saphira der er i øjeblikket under opførelse og planlægges at ankomme til Hong Kong i årets fjerde kvartal.

”Jeg nød virkelig Solaris Cup. Costa Smeralda farvande er så smukke og unikke. Farverne er simpelthen fantastiske, og i løbet af vores første træningsdag blev vi hilst velkommen af ​​tre delfiner. Vi havde lækker mad og sjove begivenheder på Yacht Club Porto Rotondo, som er en dejlig, indbydende klub, ”sagde Wong, der sagde, at hun planlægger at vende tilbage til dette års Solaris Cup.

”Racen var sjov med over 30 lystbåde. På nogle måder lignede det Hong Kong med hensyn til øer og sejlekurser. Vinden og vejret var godt. Vores yacht Gioia var den første One 44 i en gruppe på fire, og vi passerede et par både med godt teamwork. ”

Ved at se bort fra de mange seværdigheder i sejlads i Italien, mener Wong, at Solaris 47 EZC giver en masse mening for nogen, der ønsker at fokusere mere på sejls glæder end udfordringerne.

”Easy Sailing-konceptet er præcis, hvad jeg leder efter. Den keglebom, den selvklæbende gnist og allelektriske vinsjer gør livet så meget lettere for damer som mig og for folk, der ønsker at sejle, men ikke ønsker at tackle den fysiske vanskelighed ved at slibe eller trække linjerne, " hun siger.

”Det handler om at bruge teknologier til at gøre sejladen lettere og mere sikker. Jeg kan sejle båden alene, mens min familie og venner slapper af og nyder rejsen. Båden er meget hurtig, og alligevel er den stadig behagelig for folk om bord.

”Italien har det bedste design, og der er stor opmærksomhed på detaljer og skønhed. Det er også en bygning af topkvalitet. Det er en meget robust, oceangående båd på grund af skrogets design og konstruktion. ”

Zanella tilbyder også uddannelse for at sikre, at ejere og potentielle købere hurtigt bliver vant til at bruge en Solaris, og hvordan man får mest muligt ud af dette boutique-mærke, der kun producerer et begrænset antal lystbåde om året.

Wong har bestilt en hvidskrogs Solaris 47, der ankommer til Hong Kong i slutningen af ​​2019

”Vægten af ​​Easy Sailing Concept er på at gøre alt nemt, så selv træningen skal være let,” siger Wong. ”Du skal dog bruge tiden til at lære. Du har bare brug for et par lektioner for at sætte dig ind i båden oven på normal sejletræning. ”

EN LIVSSTIL OG EN SPORT

Zanella mener selv, at der er en misforståelse i det kinesiske fastland og andre dele af Asien, at sejlads kun er en sport, der drejer sig om løb og regattaer.

Han er fast besluttet på, at flere mennesker skal indse den udbredte appel ved krydstogt, og Wong selv har altid været en stærk tilhænger af begge.

”Sejlads er ikke kun en sport, det er en livsstil. Racing er spændende, mens cruising næsten er meditativ, beroliger sindet, slapper af kroppen, ”siger hun.

”Uanset om du er en novice eller en erfaren skipper, kan enhver nyde at sejle på deres egne måder. Det kan være med mange venner, med en fuld besætning, eller bare en eller to om bord.

"I modsætning til sportsgrene som fodbold eller tennis, når en spiller kun kan have et retfærdigt spil med mennesker med lignende færdigheder, er sejlads for alle - så længe du ikke er søsyg!"

Selv i Hong Kong er Wong i noget af et mindretal som en asiatisk kvinde, der ejer og springer sejlbåde og på sin egen stille måde bryder gennem et par barrierer og beviser, at enhver kan sejle.

Som sådan håber hun virkelig, at sporten fortsat vil vokse i popularitet i den by, hun kalder hjem og andre steder i regionen, hvor de spektakulære krydstogter stadig er meget værdsat og underudnyttede sammenlignet med hvad hun har set i Middelhavet.

”Vandet er smukt og rent i Med, og sejlads er meget populært der. I Hong Kong og nogle andre asiatiske lande er motorbåde mere populære. På en motorbåd ønsker folk hurtigt at ankomme til deres destination, slippe ankeret og forblive sat, mens folk i sejlads nyder rejsen. Faktisk sejler jeg ofte uden en fast destination - jeg går hen, hvor vinden tager mig, ”siger hun.

”Denne forskel har mere at gøre med værdisystemet for asiater mod europæere. Asiater er generelt mere resultatorienterede, mens mennesker i Med er procesorienterede. Hvis folk i Hong Kong kan tage et skridt tilbage, tømme sindet, nyde friheden, kan vi også nyde naturen. Hong Kong har mange smukke øer. Vi har bare brug for at nå ud og nyde dem. ”

Solaris bringer let sejlads til Asien